Tuesday, July 28, 2009

.:"JANGAN IKUT HAWA NAFSU, JANGAN PANJANG ANGAN-ANGAN":.

Bismillahirrahmanirrahim
"JANGAN IKUT HAWA NAFSU, JANGAN PANJANG ANGAN-ANGAN!"
Rasulullah s.a.w bersabda,
"Dalam banyak-banyak perkara yang aku bimbangi berlaku kepada umatku ialah perbuatan menurut hawa nafsu dan panjang angan-angan."
(H.R at-Tarmidzi)


PERBUATAN MENURUT HAWA NAFSU??
Perbuatan menurut hawa nafsu boleh menyebabkan manusia berada dalam kesesatan. Mereka akan terdorong melakukan sesuatau perkara tanpa mengira halal ataupun tidak perbuatan tersebut. Mereka lebih banyak menghalalkan apa yang diharamkan oleh Islam dan mengharamkan apa yang dihalalkan. Bagi ketua keluarga misalnya, mereka mencari nafkah menggunakan pelbagai cara seperti merompak, tipu muslihat, merasuah dan sebagainya kerana menurut hawa nafsu mereka yang ingin hidup bermewah-mewah.


Selain mencari nafkah secara haram, akan timbul perasaan sayangkan harta yang mereka miliki sehingga tidak mahu memberi sedekah kepada golongan yang memerlukan.
Salah satu sifat orang yang menurut hawa nafsu adalah sifat malas berusaha mencari rezeki dengan cara yang halal. Kebanyakan mereka mendapati sangat sukar untuk mencari rezeki yang halal. Mereka berpendapat, pendapatan yang diperolehi dengan menggunakan cara yang halal lebih sedikit berbanding dengan cara yang mungkar. Sebab itu mereka sanggup menjalankan perkara mungkar untuk hidup mewah dengan cara CEPAT tanpa perlu bersusah payah dalam tempoh yang lama.


SIFAT PANJANG ANGAN-ANGAN??
Sifat panjang angan-angan pula merupakan satu perbuatan yang sia-sia. Ini menunjukkan seseorang banyak membuang masa dengan tidak melakukan sesuatu perkara yang berfaedah bukan sahaja kepada diri sendiri malah kepada umat Islam.


KENAPA ISLAM MELARANG SIKAP PANJANG ANGAN-ANGAN?
Sifat panjang angan-angan dikaitkan dengan sikap suka bertangguh. Apabila mereka ini berazam untuk melakukan sesuatau yang baik, selalunya mereka tidak akan bersegera melakukannya. Jika mereka melakukannya sekalipun, mereka akan melakukan dengan sambil lewa. Akibatnya pekerjaan yang dirancang tidak menjadi. Kalau menjadi sekalipun, selalunya akan mengambil masa yang sangat lama untuk mencapainya. Jika ini berterusan, mereka akan ketinggalan selama-lamanya. Alangkah ruginya golongan ini kerana terus membuang masa sedangkan orang lain sudah jauh ke hadapan.


Kebahagiaan pada hakikatnya adalah suatu anugerah yang perlu dicari oleh setiap individu. Allah Maha Adil kerana setiap hambaNya mempunyai peluang yang sama rata bagi memperoleh kebahagiaan asalkan hambaNya itu berusaha untuk mendapatkannya.


Salah satu kerugian besar bagi mereka yang panjang angan-angan adalah mereka lupa akhirat yang akan mereka tuju suatu masa kelak. Sebagai contoh, mereka bertangguh semasa melakukan ibadat seperti solat.Tetapi bagi golongan ini, mereka melakukannya di akhir waktu dan adakalanya mereka gagal melakukannya. Inilah kecelakaan bagi mereka yang suka bertangguh-tangguh.


Islam menuntut umatnya bersiap sedia dalam apa sahaja keadaan kerana musuh Islam ada di mana-mana sahaja. Jika kita sentiasa leka dengan urusan sendiri, kita akan dihancurkan dengan mudah. Apatahlagi jika dilihat pada senario hari ini. Umat Islam tidak bersatu hati. Mereka leka dengan haluan hidup masing-masing sehingga terlupa perintah Allah supaya bersatu hati dan tidak berpecah-belah. Umat Islam sepatutnya berada beberapa langkah di hadapan berbanding orang-orang kafir, bukan sebaliknya.


+Dipetik dari buku "Tundukkan Hati", hasil tulisan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat+


Semoga kita dapat sama-sama memuhasabah diri kita. Mungkin secara sedar ataupun tidak dalam kehidupan seharian kita, sama ada semasa belajar, beribadat atau pun semasa melakukan sebarang tugas, barangkali kita termasuk dalam golongan di atas. Sama-sama renungkan..

Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment