Tuesday, September 1, 2009

Allah Lebih Tahu

Assalamualaikum wbt.

Apa khabar Ramadhan kalian? Apa khabar Ramadhan kita? Sedar tak sedar, hari ni dah masuk hari kesebelas umat Islam berpuasa. Tak kira pelusuk dunia mana pun kita berada. Dah masuk fasa kedua Ramadhan pun. Fasa pertama dah lepas.

Sebut hari Jumaat, kita tahu dia penghulu segala hari. Bila sebut bulan Ramadhan, kita tahu dia penghulu segala bulan. Kita pun tahu juga, bulan Ramadhan banyak kelebihannya. Bulan Ramadhan juga Al-Qur'an diturunkan. Dalam Ramadhan juga, ada Lailatul Qadar. Beribadat dalam bulan Ramadhan, pahalanya berlipat kali ganda.

Bila masuk bab melipat gandakan pahala, kena seiringlah dengan usaha. Ye tak? Tak mudah kot nak ubah benda kebiasaan dan yang dah jadi rutin hari-hari. Macam nak kejut adik yang kecil bangun untuk bersahur. Jenuh. Dah rutin dia hari-hari bangun waktu azan Subuh. Tiba Ramadhan, kena bangun sejam awal. Lepas sahur, dah kena bersiap-siap nak ke sekolah. Bagi dia yang baru nak biasakan diri, seksa agaknya. Dah lah tidur terpendek, kena pula bangun awal. Tapi bila tiba hari raya, dialah paling gembira. Tak cukup bunga api, duit raya lagi dapat. Siap dengan pakej hadiah puasa penuh. Gembira tak terkata. Macam kita zaman dahulu. Biar puasa tak terpenuh sehari atau pun pesen puasa penuh tapi tengah hari berbuka kejap lepas tu sambung balik. Tiba raya kita paling seronok, sibuk mengalahkan orang lain. Ibaratnya begitulah.

Dalam perjalanan kehidupan pun, macam-macam kita jumpa. Ujian silih berganti. Biarlah susah mana pun. Orang lain tak tahu, kita simpan diam-diam. Allah tahu. Allah lebih tahu. Bila bercerita kat orang, susah nak jangkakan respon yang kita dapat. Bila orang respon macam kita harapkan, syukurlah. Setidak-tidaknya, kurang bergalau hati. Cuba kalau dapat respon yang tak berapa boleh nak telan. Nak telan, pahit. Tak telan, dah masuk mulut pun. Terkulat-kulat. Belum lagi nak kira dengan respon pedih. Yang nak bangun pun boleh terduduk.

Tapi ada baiknya juga bila dapat macam-macam respon. Kalau lagi semua sama, takde lah variasi. Tiap-tiap hari ke kuliah, jumpa muka semua orang sama. Bila masuk ke klinik dan ke wad, jumpa pesakit pun muka sama. Macam buat kerja sama tiap-tiap hari sepanjang masa. Lama-lama naik jemu gamaknya. Yang bervariasi tu yang mewarnakan kehidupan kita.

Macam belajar juga. Takde yang senang tanpa susah. Kan? Kalaulah semua benda datang bergolek-golek, seronok tak terkata. Nak itu ini, pakai petik jari je. Pling pling, dapat sekelip mata. Takde lah kot. Kalau ada, taklah kita belajar bersusah bersenang. Takde lah juga kita belajar menghargai kehidupan.

video
Allah Knows - Zain Bhikha feat. Dawud Wharnsby Ali

Takpe, Allah ada. Allah sebaik-baik tempat bergantung. Allah Maha Mendengar dan DIA tak pernah penat nak dengar. Bila Allah bagi ujian, maknanya Allah ingat kat kita. Ujian Allah pun datang macam-macam gaya. Sesuai dengan kemampuan kita. Allah tak bagi ujian yang kita tak mampu nak berdepan. Setakat mana kemampuan kita, Allah lebih tahu.

Apabila besar yang dituntut dan mulia yang dicari, maka payah melaluinya, panjang jalannya, dan banyaklah rintangannya.
-Imam Al Ghazali.

Semoga kita terus istiqamah beribadah dalam Ramadhan yang masih berbaki, InshaAllah.

P/s: Ustaz pernah pesan masa sekolah dulu. Aset paling besar bila berdoa dalam bulan Ramadhan. Minta Allah makbulkan doa dan permintaan kita.

^___^

No comments:

Post a Comment