Sunday, September 13, 2009

Umar [8]

Seminggu terakhir Ramdhan. Seharusnya menjadi seminggu penuh barkah yang melimpah ruahkan masjid dengan kehadiran manusia. Namun, lain jadinya. Tidak mengapalah. Iman dan taqwa manusia berbeza-beza.

---

Hannah mula rasakan sesuatu yang merubah dalam hidupnya. Ya, mungkin sebab Umar. Mungkin tidak. Tapi jawapan mungkin juga Umar adalah tinggi sebagai penyebab dia menerima nur secepat ini.

Setiap hari, Hannah dapat rasa satu kelainan. Kelainan sifat. Kelainan hati. Kelainan budi. Kelainan hampir segalanya.

Kelainan itu mula menjadi gila apabila dia merasa dia menunggu untuk melihat Umar. Meski emel tidak berbalas, Hannah tetap menanti setiap hari. Fikir Hannah, Umar bukan seorang yang tegar membuka emel. Barangkali. Dan kerana fikirinnya itu, Hannah menunggu saban hari.

Hannah merasakan sesuatu. Sesuatu luar dari biasa. Sesuatu luar dari norma dia.

Hari ini 27 Ramadhan. Hari ini, hari terakhir kampus beroperasi sebelum cuti raya. Hari ini, fakulti Farmasi gempar dengan seorang pelajar tahun 3 yang terkenal dengan julukan gadis bertocang, Hannah.

Hannah ke kolej dengan peribadi muslimah. Hannah mengejutkan semua rakan-rakannya terutama Aliya. Hannah bahkan mengejutkan hampir keseluruhan pensyarah yang mengajar dia. Hannah seorang yang lain hari ini.

Ya, Hannah mula bertudung.

"Kau pakai tudung sebab kau nak pakai ke sebab lelaki tu, Han?"

Pertanyaan Alia, Hannah balas dengan senyum. Dalam senyuman itu, Hannah cuba menjawab pada diri tentang keikhlasan hati. Sebab Umar atau sebab kesedaran?

"Insyallah sebab aku rasa nak pakai. Sebab Umar pun iya juga,"
"Han, kau jatuh hati dengan dia ke sampai kau bertukar rupa macam ni sekali?"
"Mungkin,"
"Mungkin? Jadi kau bertudung ni nak tarik perhatian dia? Kau sedar tak salah?"

Hannah diam sekejap.

"Nak buat baik kena ada booster, Lia. Booster aku, Umar,"

Aliya geleng kepala. Hannah terus tersenyum. Dari kejauhan dan dalam keramaian manusia yang memandang kepelikan tentang penampilah Hannah hari ini, ada satu mata memandang dengan syukur. Umar.

---


Hannah dikurniakan Allah dengan keberanian. Punya keyakinan tinggi. Penuh daya untuk mempertahankan apa yang dia rasakan benar dan dia mahu semua orang mengetahui itu juga. Hannah tidak malu untuk silap, bahkan Hannah kecewa jika dia tidak dapat memberitahu apa yang difikirkan dan dirasakannya.

Hannah ke perpustakaan. Tempat terakhir barangkali dia akan jejak sebelum terbang pulang ke Sarawak negeri kelahirannya. Sebelum pulang menyambut aidilfitri dengan penampilan baru dan azam yang terlahir suci.

Hannah menghantar emel sekali lagi kepada Umar. Kali ini dengan nada berbeza. Kali ini dengan penuh rasa ingin tahu berkenaan agamanya. Kali ini dengan sesuatu yang lain. Dia bercerita tentang perasaannya.

---

Assalamualaikum,
Kehadapan Hannah,

Disisi wanita itu malu. Jangan berubah kerana saya. Berubahlah kerana tuhan yang menciptakan kamu. Carilah manusia dari golongan kamu sejantina denganmu yang tahu untuk bertanyakan tentang Islam. Percayalah, antara Hannah dan saya, Syaitan penemannya.

Sesungguhnya, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan begitulah sebaliknya.

Saya harus mati jika mempunyai perasaan yang sama seperti yang kamu rasa.

Yang benar,
Umar.

Mata Hannah terpaku pada ayat-ayat balasan manusia Umar yang pendek tetapi menyakitkan. Emel yang dijawab sejurus selepas setengah jam Hannah menghantar.

Amarah Hannah memuncak. Jika tidak suka, tidak perlu mengutuk dia hina.
Jika tidak suka, tidak perlu memberi jawapan seolah dia syaitan dan Umar malaikat.

Hannah mula mengeji manusia alim seperti ini. Namun jauh dalam sudut hati Hannah, Umar berbicara benar Tidak mengapa, jika hina yang Umar bicarakan tentang dia. Satu hari nanti, Hannah bukan lagi Hannah yang semua orang kenal.

---

Umar menarik nafas lega setelah persaolan dan perasaan gadis itu dia jawab. Umar bahkan berasa beban perasaan yang bakal ditanggung manusia itu berdikit kurang dengan kata-katanya sebentar tadi.

Namun Umar manusia. Dia terasa bahagia. Namun begitu, dia harus mati untuk itu.

Bersambung.
Khamis ini episod terakhir. :)

No comments:

Post a Comment