Tuesday, September 8, 2009

Kenapa Senyum?

Assalamualaikum wbt.

Ada apa ye dengan senyum? Secara peribadi, saya suka tengok orang senyum. Banyak manfaat daripada senyum. Baik untuk kita sendiri, mahu pun untuk orang yang melihat orang lain tersenyum.

Ada orang yang harinya berjalan dengan baik. Dari bangun tidur sehingga malam nak pejam mata semula. Sahihlah dia tersenyum sepanjang hari. Nak tidur pun bahagia. Boleh tidur dengan senyuman tanpa ragu-ragu. Tu senyum orang bahagia sebab hari dia baik. Takde apa-apa sepanjang hari yang merisaukan dan menjejaskan dia.

Tapi ada orang yang harinya kurang baik. Kalau kena atas kita sendiri pun, kuranglah rasa seronoknya. Ada je benda yang tak kena. Dalam ada yang tak kena sepanjang hari, tiba-tiba ada orang senyum. Ni bahagian senyum yang memanfaatkan orang lain.

Orang yang tersenyum nampak positif. Ceritanya mudah. Secara semula jadi, waktu tengah bersedih dan bersusah hati, muka kita pun semacam. Waktu bahagia dan gembira, mudah je nampak gigi berbaris. Ye tak. Tapi, tak semestinya orang yang tersenyum tak pernah ada masalah. Mungkin senyuman yang tutup rasa susah hatinya.


Waktu senang hati mungkin sebab perut kenyang. Kalau marah-marah, mungkin sebab perut lapar. A hungry man is an angry man. Hehe. Bulan puasa ni kena tahanlah sikit. Ambil berkat bulan mulia. Banyak pahala orang yang bersabar. Kurangkan kontroversi, tingkatkan prestasi, Ramadhan berkualiti. Insha Allah.

Kenapa senyum? Sini ada jawapannya. Tapi awas. Janganlah senyum disalah guna pula ye. Mulakan hari kita dengan senyuman ;)

^___^

No comments:

Post a Comment