Wednesday, September 9, 2009

Tanya Ustaz [1]

PERSOALAN 1 :

Q- Ustaz, apakah hukum mendapatkan suntikan ubat pada siang hari di bulan Ramadhan samada suntikan pemakanan atau atas tujuan perubatan?

A- Seseorang yang berpuasa diizinkan mengambil suntikan samada melalui tusukan urat (IV) atau otot pada siang hari di Ramadhan. Namun begitu, dia tidak boleh diberikan suntikan yang berbentuk pemakanan melalui urat atau lain-lain di bulan ini kerana termasuk di bawah hokum makan dan minum. Mendapatkan suntikan sebegini dianggap sebagai satu helah untuk membatalkan puasa. Kalau boleh, cuba dapatkannya pada waktu malam. ( Fatwa al- Lajnah al-Daimah li al-Buhuth al-Ilmiyah wa al-Ifta’, jilid 10 ms:252)



PERSOALAN 2 :

Q- Perlukah saya membuka pendakap gigi mudah alih semasa berpuasa? Jika saya bercakap ketika pendakap tersebut berada di dalam mulut, ia akan mengeluarkan air liur yang banyak dan saya tidak dapat elak daaripada menelannya. Mohon berikan pendapat.

A- Anda tidak perlu membuka pendakap itu ketika berpuasa kerana tidak ada sesuatu yang memasuki perut kamu kerana itu. Walaupun ia menghasilkan air liur yang banyak, puasa kamu tidak batal.

Para ulama menyatakan bahawa diizinkan memasukkan sekeping dirham (duit syiling) ke dalam mulut sewaktu berpuasa. Dengan ini, tentulah meletakkan pendakap gigi ke dalam mulut lebih diizinkan kerana ia satu keperluan bagi orang yang memakainya.



PERSOALAN 3 :

Q- Adakah dengan mengambil sedikit contoh darah memberi kesan ke atas puasa?

A- kadar darah yang diambil berdasarkan jumlah yang disebutkan di atas tidak menjejaskan puasa kerana ia sedikit dan tidak menyebabkan tubuh seseorang menjadi lemah.

Syeikh Ibn Baz r.h telah ditanya tentang seseorang yang diambil darahnya dalam bulan Ramadhan untuk diuji, beliau menjawab: “ujian dalam bentuk ini tidak memberi kesan kepada puasa. Ia dimaafkan kerana pengambilan itu merupakan perkara yang penting dan bukan merupakan perkara yang boleh membatalkan puasa mengikut syariat.” (Majmu’ Fatwa, oleh Ibn Baz, jilid: 15, ms:274)

Syeikh Ibn ‘Uthaimin r.h telah ditanya tentang seseorang yang menjalani ujian darah ketika berpuasa. Beliau menjawab, “puasanya tidak terbatal kerana jumlahnya kecil dan ia tidak menjejaskan tubuh seperti yang terjadi akibat berbekam.” ( Fatwa Arkan al-Islam. ms: 478)
Mengikut kaedah syarak, puasa kekal sah selagi ia tidak dijejaskan oleh perkara-perkara yang dibuktikan oleh syarak menjadi penyebab kepada terbatalnya puasa. Dalam kes ini, tidak ada bukti bahawa puasa itu terbatal kerana jumlah yang diambil hanya sedikit.
p/s: Anda ada persoalan dan ingin di bantu? Emelkan kepada kami di rakanmasjidusmkk@yahoo.com untuk bantuan.

No comments:

Post a Comment