Thursday, September 3, 2009

Umar [5]

"Fadhluminaalahi wak nikmah,Wa maghfiratau warahamah...."



Malam-malam Ramdhan dipenuhi alunan suci alquran, rentak merdu zikir dan setiap malam juga pasti muzik meraikan tarawikh bergema. Bergema ke seluruh pelusuk dunia. Bergema membesarkan tuhan, Allah yang Esa. Bergema hebat membangkitkan semangat menangguk setiap titik rahmah, nikmah dan maghfirah Ramadhan, bulan yang di tunggu semua sahabat Rasul untusan Allah, Muhammad ya Rasulullah.

Alunan Al-Fatihah dari suara milik Umar meruntun makmumnya. Setiap rakaat Umar bawakan dengan nada berlainan silih berganti. Dari dua rakaat, bertukar empat.



"Mulai dari satu Ramadhan tempoh hingga ke hari ini dan Insyallah hingga ke penghujung bulan mulia ini, ada tazkirah akan di selitkan antara rakaat tarawikh. Insyallah, kalau tidak banyak, sikit pun jadilah. Kerana di sisi Allah itu, bukanlah kuantiti amalan yang dipersoalkan, tetapi kualiti dan istiqamah sesuatu ibadat tersebut. Moga kita dalam golongan yang diberkati olehNya,"

Umar menarik nafas dalam, dan sepanjangnya.


"Insyallah, tepat jam 12 malam sebentar lagi, Malaysia dan kita akan menyambut kemerdekaan yang ke 52. Kalau seorang manusia baru lahir sekarang dah pakai tongkat barangkali. Dan mungkin dia akan cakap tak seronok sebab dia sudah tak merdeka untuk berlari sempurna,"

Ada tawa kecil. Ada resah yang besar.


"Maka malam ini, Insyallah tazkirah saya berkisahkan pergaulan lelaki dan perempuan. Mengapa agama yang suci tidak membenarkan apa yang sudah berlaku akhir zaman ini. Lelaki dan perempuan sudah bukan seperti dua jantina berbeza lagi...."
Ya. Hati Umar sakit dengan apa yang dia lihat hari ini. Hati Umar bahkan lebih sakit apabila segala nasihatnya hanya jadi sindiran dan siulan untuk dimalukan. Dia bukan sakit kerana apa yang dia perkatakan. Dia hanya sakit kerana ayat tuhan seolah-olah dimainkan. Umar sakit kerana jauh dalam hati, dia tidak mahu satu nyawa demi satu nyawa dan seterusnya nyawa yang lain membesar dalam rahim seorang yang sepatutnya mulia, ibu. Tapi dicemari dengan ikatan tanpa halal.Dan kemudiannya dihinakan dengan tempat jijik yang tidak layak hatta untuk binatang dijadikan sasaran untuk menutup aib jalinan haram ini. Itu yang Umar sedih. Sedih.
Sesekali Umar menunduk. Banyak kali matanya bergenang. Bercerita tentang ini, Umar jadi emosi.

---

"Umar, enta balik malam ni lalu ikut mana?"
"Ana ingat nak singgah tempat orang sambut merdeka kejap,"
"Buat apa pergi sana?"Soalan Adam, Umar hanya balas dengan senyuman. Dan tergantung.

"Enta tanya kenapa?"

Umar memandang wajah hitam manis di depannya.

"Kalau kelapangan, ana nak belanja minum,"
"Baru dapat gaji ke Adam?"

Keduanya tertawa gamat.

"Ana tak perlu gaji untuk belanja enta, Umar,"


Umar berlalu menuju ke motornya setelah menolak lembut pelawaan Adam. Sesekali dia meruap muka menahan kantuk. Sambil menghadiakan senyuman ingin berlalu, Umar mula meninggalkan perkarangan masjid yang telah dia imamkan untuk dua kali Ramadhan.Ketika melalui lorong gelap antara kedai, Umar terlihat dua orang sedang berjalan dalam kegelapan. Seorang terhuyung-hayang dan seorang lagi memaut lengan. Sambil mengecilkan mata untuk mendapatkan imej yang lebih jelas, lelaki tadi tiba-tiba berlari kearah Umar yang bermotor sambil ketawa gila.

Yang seorang hilang pertimbangan.
Umar kaget.
Yang seorang lagi jua.

Allahuakbar!!!!

Umar mengelak ke tepi. Alhamdulillah. Umar mampu mengawal keadaan dan yang terhuyung hayang pucat terkejut.

"Gila ke???!"


Tergamam. Umar dapat melihat jelas bangsanya sedang mabuk. Umar sedang melihat jelas manusia seagamanya hilang bertimbangan kerana minuman syaitan sudah mendominasikan fikiran. Dan Umar makin tertekan bila dia sedang melihat yang seorang lagi adalah manusia berlainan jantina dengannya. Lebih menyakitkan dengan lelaki mabuk begitu.

"Bodoh! Kau nak langgar aku ke budak alim,"


Umar hanya memandang. Pandangannya beralih arah pada yang perempuan. Akal fikiran Umar mengimbas kembali dnegan cepat memori perihal perempuan di depannya itu. Ya, ada sesuatu. Dan, nah! Gadis yang terbaling bola tepat mengenai hidungnya dan berdarah.Sebagaimana Umar cuba berusaha mengingati, gadis itu juga melakukan yang sama."Bodoh kau ni!"Sepantas kilat, lelaki mabuk menumbuk Umar. Tepat pada hidung. Impak dari hilang pertimbangan menghadiahkan Umar untuk terlontar ke belakang. Cecair panas mengalir laju. Merah. Darah.

---

Hannah tergamam. Tergamam pada dua keadaan. Tergamam kerana tumbukan padu Aiman, lelaki kacak yang baru dia kenali tadi. Dan tergamam kerana lelaki di depannya itu adalah lelaki yang sama dia cederakan tempoh hari.Hannah berlari pantas.

"Awak OK?"

Hanna cuba membantu. Dia mengoyakkan lengan bajunya untuk menyapu hidung lelaki didepannya yang berdarah. Hannah kalut. Hannah takut, itu perasaan lebih layak untuk ditafsirkan.Lelaki di depannya menunduk. Lelaki depannya cuba mengimbang badan untuk sekurang-kurang boleh berdiri dengan sempurna. Ketika tangan Hannah cuba menahan aliran darah, lelaki di depannya barangkali sudah boleh melihat hampir sempurna manusia di depannya.

"Jangan!!!!"

Lelaki didepannya menepis lagi tangannya. Seperti tempoh hari cuma kali ini lebih kuat. Hannah hanya mampu diam. Hannah tidak mampu untuk marah seperti selalunya. Hannah ketakutan.

"Saya cuma nak tolong,"
"Tak apa. Awak keluar dengan siapa tu?"
"Aiman. Kawan saya,"
"Kawan?"
"Kawan... baru kenal tadi,"

Lelaki didepannya merenung tajam menambahkan darjah untuk takut. Tiba-tiba dia takut untuk kedua-dua lelaki didepannya. Hannah memandang Aiman yang membebel tanpa butir bicara yang jelas.

"You! Jom balik," Aiman mengarah tinggi dan kemudiannya tidak semena-mena dia muntah. Dan pengsan, barangkali sebab mabuk.

Hannah pucat.

"Pergi cari teksi. Tak elok kalau saya pergi cari dan awak dekat sini berdua. Saya jagakan Aiman dekat sini sementara awak cari teksi,"

Mengangguk.

"Kita nak buat macam mana? I er... saya tak tahu dia tinggal kat mana," Hannah bersuara perlahan. Ada getar di situ.

"Kita bawa balik rumah saya. Yang penting cari teksi sekarang,"

Mengangguk semula dan berlalu. Pun begitu, Hannah sempat menjeling lelaki berjubah putih dihadapannya. Siapa dia?

Siapa dia tanpa marah meski ditumbuk percuma?
Siapa dia tanpa tinggi suara meski ditempelak gila?
Siapa dia masih sedia membantu meski dicerca hina?

Siapa dia?

Bersambung.

No comments:

Post a Comment